Všetky články probs-aky-je-rozdiel-medzi-pracou-z- domu-formou-pravidelneho-a-prilezitostneho-home-office
február 2024

Práca z domu - pravidelný a príležitostný home office, aký rozdiel je medzi nimi? 

Pri pracovných ponukách sa pri mieste výkonu práce často uvádza aj možnosť práce z domu. Home office sa dostal do popredia záujmu v čase korona vírusu a mnohí zamestnávatelia sa už presvedčili, či a ako je práca z domu pre nich efektívna, prípadne pri akej frekvencii je najviac efektívna.

V tomto článku, ktorý pre nás opäť pripravila naša externá spolupracovníčka, právnička JUDr. Michaela Nadubinská, si povieme o právnych rozdieloch medzi pravidelným home officom, ktorého pravidlá bývajú stanovené v pracovnej zmluve a príležitostným home officom, ktorého pravidlá bývajú uvedené v kolektívnej zmluve alebo v inom internom predpise zamestnávateľa.

Ako je práca z domu uvedená v pracovnej zmluve

Práca, ktorá sa nevykonáva na pracovisku zamestnávateľa, sa v Zákonníku práce uvádza pod názvom „domácka práca“ alebo „telepráca“. Ide o prácu, ktorá by mohla byť vykonávaná na pracovisku zamestnávateľa, a vykonáva sa pravidelne v rozsahu stanoveného týždenného pracovného času alebo jeho časti z domácnosti zamestnanca. Ak sa práca vykonáva s použitím informačných technológií, pri ktorých dochádza pravidelne k elektronickému prenosu dát na diaľku, ide o teleprácu.

Vykonávanie domáckej práce alebo telepráce je možné iba, ak pracujete na základe pracovnej zmluvy. V prípade, ak pracujete na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, neplatia pre Vás ustanovenia Zákonníka práce o domáckej práci alebo telepráci.

Home office v plnom rozsahu pracovného času musí byť uvedený v pracovnej zmluve, a to ako „domácka práca“ alebo „telepráca“.

Aj čiastočný home office môže byť uvedený v pracovnej zmluve, ak sa predpokladá, že pôjde o pravidelný výkon práce z domu. Podmienky a rozsah čiastočnej práce z domu budú uvedené v pracovnej zmluve.

Miesto výkonu práce sa uvedie do pracovnej zmluvy. Môže ním byť domácnosť (bydlisko) zamestnanca alebo iné dohodnuté miesto výkonu práce. Napriek tomu, že je povolená aj všeobecná formulácia miesta výkonu práce z domu, napr. vo forme „výber miesta výkonu domáckej práce sa ponecháva na zamestnanca“, má takéto stanovenie miesta výkonu práce svoje slabiny, napr. v prípade pracovných ciest alebo pracovných úrazov.

V pracovnej zmluve možno dohodnúť minimálny rozsah výkonu práce zamestnancom na pracovisku zamestnávateľa, ak sa domácka práca alebo telepráca nemá vykonávať len z domácnosti zamestnanca.

Príležitostná práca z domu

Práca z domu, ktorá nie je pravidelná, t.j. zamestnanec pracuje z domu iba príležitostne alebo za mimoriadnych okolností sa nepovažuje za domácku prácu. Ide o príležitostný home office, ktorý vykonáva zamestnanec so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním. Zvyčajne sa neuvádza v pracovnej zmluve, ale napr. v kolektívnej zmluve alebo v internej smernici zamestnávateľa a práca z domu sa poskytuje ako tzv. benefit. Ide o určitú ochranu zamestnávateľa, aby mohol rozhodovať, ktorým zamestnancom prácu z domu umožní, v prípade, ak niektorí z jeho zamestnancov nie sú dostatočne efektívni pri práci z domu.

Môže zamestnávateľ nariadiť zamestnancovi vykonávanie práce z domu?

V prípade udalostí, aké sme zažili v rokoch 2020-2022, t.j. v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a počas dvoch mesiacov po ich odvolaní, je zamestnávateľ oprávnený nariadiť výkon práce z domácnosti zamestnanca, ak to dohodnutý druh práce umožňuje. Naopak, zamestnanec má v takýchto prípadoch právo na vykonávanie práce zo svojej domácnosti, ak to dohodnutý druh práce umožňuje a na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré neumožňujú výkon práce z domácnosti.

Pracovný čas pri práci z domu

Pri práci z domu môžete mať pracovný čas pevne stanovený zamestnávateľom alebo stanovený pružný pracovný čas alebo si môžete pracovný čas rozvrhnúť ľubovoľne. V prípade, ak si zamestnanec sám rozvrhuje pracovný čas, platia určité výnimky, ktoré sú v istom zmysle znevýhodnením za výhodu, že si môžete sami stanovovať pracovný čas.

Ide najmä o dôležité osobné prekážky v práci, ošetrenie u lekára alebo doprovod rodinného príslušníka k lekárovi nemáte hradené s náhradou mzdy. Čas strávený u lekára si musíte nahradiť prácou tak, aby ste mali odporacovaný požadovaný pracovný čas. Platené s náhradou mzdy sú len prekážky v práci z dôvodu úmrtia rodinného príslušníka. Nemáte nárok ani na príplatky za prácu nadčas, počas víkendov alebo vo sviatok.

Pri práci z domu majú zamestnanec aj zamestnávateľ svoje povinnosti, o ktorých si viac povieme v ďalšom článku.

Autor článku: JUDr. Michaela Nadubinská, právnička

Prečítajte si na tému home office náš ďalší článok:

👉 Aké sú povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca pri práci formou home office? 

Ak máte záujem sledovať aktuálne pracovné príležitosti a aktuality z oblasti HR, pridajte sa k nám aj na firemnej LinkedIn stránke a firemnej Facebook stránke.